De schilderijen van Toon Verhoef (Voorburg, 1946) verzetten zich tegen definities. Begin deze eeuw vond hij in kleinere formaten een manier om iets van het lossere karakter van die schetsen direct op doek te zetten. In 2015 keerde hij terug naar de monumentale maat, met schilderijen die zo’n drie bij vijf meter groot zijn. De doeken ontstaan door een ingewikkeld procedé met acrylverf, huiden van acrylaat en uitermate dun opgebrachte olieverf.In deze tentoonstelling, die werd georganiseerd in samenwerking met Kunsthaus Baselland, wordt die nieuwe ontwikkeling voor het eerst naar buiten gebracht.
Verhoef onttrekt zich aan dogma’s en stelt regels ter discussie. Hij zoekt binnen de hem zelf opgelegde strenge structuren, naar het punt waarop de elementen gaan schuiven: “Ik wil dat het beeld instabiel is en op drift raakt. Je zoekt dingen uit door ze in gang te zetten, door de teugels te laten vieren.”
Klik hier voor de tentoonstellingspagina op de website van De Pont en bekijk hier meer werk van de kunstenaar in de collectie van De Pont.